Önerilen Aramalar

Rekabet Hukukunda Taahhüt Uygulaması

10.11.2020

Tüm Haberler
24 Haziran 2020 tarihli ve 31165 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Rekabetin Korunması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (“Değişiklik Kanunu”)[1] uyarınca Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’da (“Kanun”) yapılan birtakım değişiklikler ile taahhüt uygulaması rekabet hukuku mevzuatına kazandırılmıştı. Rekabet hukukunda taahhüt uygulaması, belirli birleşme ve devralmalarda ortaya çıkan rekabeti engelleyici nitelikteki durumların, ilgili taraflarca talep edilecek tedbirlerin uygulanmasıyla bertaraf edilmesine yönelik uygulamalar olarak nitelendirilebilir.

Taahhüt uygulaması, Değişiklik Kanunu kapsamında kanuni bir dayanak bulmuş ise de söz konusu uygulama, Kanun’da değişiklik yapılmadan önce Rekabet Kurumu’nun (“Kurum”) kimi kararlarında yer almakta[2] ve rekabeti esaslı şekilde engelleyebilecek olan birleşme ve devralmaların taahhütler ile ayakta tutulması, bir diğer ifade ile Kurum tarafından onaylanması sağlanmıştır.

Bu kapsamda Kurum tarafından Kanun 4. ve 6. maddeleri gereği ortaya çıkan rekabet sorunlarının giderilmesine ilişkin yürütülmekte olan bir önaraştırma veya soruşturma sürecinde ilgili taraflar tarafından sunulan taahhütler, Kurum tarafından uygun görülmesi koşulu ile, taraflar için bağlayıcı hale getirilerek soruşturma açılmamasına veya açılan soruşturmanın sonlandırılmasına karar verilebilmesine olanak sağlayacaktır. Bununla birlikte Kurum, taahhütlerin yerine getirilip getirilmediği konusunda denetçi atayabilecektir.

Taraflar tarafından verilebilecek taahhütler, davranışsal ve yapısal tedbirler olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Kurum tarafından daha çok yapısal tedbirlere ilişkin kararlar verilse de özellikle dikey birleşmelerde davranışsal tedbirlere de yer verildiği gözlemlenmiştir. Davranışsal tedbirler daha çok bir şeyi yapma veya yapmama şeklinde yükümlülükler ve/veya şartlar olmak üzere karşımıza çıkmakla birlikte yapısal tedbirler ise lisans devri, ilgili tarafın bir kısım faaliyetinin devri şartı ve/veya yükümlülükleri şekillerinde karşımıza çıkmaktadır.

Kurum tarafından sonlandırılan soruşturmalar;
  • Tarafların taahhütlerini yerine getirmemesi,
  • Kararın alınmasına temel teşkil eden herhangi bir hususta esaslı bir değişiklik meydana gelmesi
  • Kararın ilgili taraflarca sunulan eksik bilgi / belgeye dayanması
durumlarında yeniden başlatılabilecektir.

Değişiklik Kanunu ile 24 Haziran 2020 tarihinde Kanun kapsamına giren taahhüt uygulaması, kanun kapsamında ilk defa Rekabet Kurulu’nun 05 Kasım 2020 tarihli toplantısında Havaalanları Yer Hizmetleri A.Ş.’ye ilişkin yürütülen soruşturma ilgili tarafça sunulan taahhüdün kabul edilmesiyle uygulama alanı bulmuştur. Kurum tarafından yapılan duyuruya buradan ulaşabilirsiniz.

Sonuç olarak taahhüt uygulaması, olası rekabet sorunlarının büyümeden önlemesi ve Kurum tarafından yapılacak incelemenin, gerek taraflar gerek Kurum açısından zaman ve kaynak tüketiminin tasarrufunu sağlaması açısından son derece faydalı görülmektedir. Nitekim Kurum tarafından gerçekleştirilecek inceleme süreçleri, taahhüt uygulamasıyla birlikte olağan inceleme süreçlerine göre çok daha kısa sürede sonuçlandırılacaktır.

Nur Duygu Bozkurt Kadirhan, Avukat
Bekir Yağız Kızkapan, Stajyer Avukat


[1] Değişiklik Kanunu’na ilişkin hazırladığımız bilgi notumuza buradan ulaşabilirsiniz.
[2] Anadolu Endüstri Holding – Migros Kararı 09.07.2015, 15-29/420-117

Syngenta Crop Protection AG – Astazenece Holdings B.V – Koninklijke Venderhave Groep B.V Kararı 29.07.2004, 04-49/673-171
Diğer Haberler