Önerilen Aramalar

Tüketici Hukuku Alanında Güncel Gelişmeler

10.11.2020

Tüm Haberler
Garanti Belgesi Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Değişiklik Yönetmeliği”) 5 Kasım 2020 tarihli ve 31295 sayılı Resmi Gazete’ de yayınlanmış olup, Değişiklik Yönetmeliği hükümleri 1 Ocak 2021 tarihi itibarıyla yürürlüğe girecektir.
Garanti Belgesi Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Yayınlandı
Garanti Belgesi Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Değişiklik Yönetmeliği”) 5 Kasım 2020 tarihli ve 31295 sayılı Resmi Gazete’ de yayınlanmış olup, Değişiklik Yönetmeliği hükümleri 1 Ocak 2021 tarihi itibarıyla yürürlüğe girecektir.

Değişiklik Yönetmeliği ile garanti belgesiyle birlikte satılmakta olan mallar özelinde düzenlenmesi gereken garanti belgesine ilişkin usul ve esaslar yönünden birtakım değişiklikler yapılmıştır.

Değişiklik Yönetmeliği kapsamında getirilen düzenlemeler aşağıdaki gibidir:
Kalıcı Veri Saklayıcısı Tanımı Yapılmıştır:
Değişiklik Yönetmeliği kapsamında garanti belgelerinin tüketicilere iletilebileceği yollardan biri olarak düzenlenen kalıcı veri saklayıcısı, “Tüketicinin kendisine gönderilen bilgiyi, bu bilginin amacına uygun olarak makul bir süre incelemesine elverecek şekilde kaydedilmesini ve değiştirilmeden kopyalanmasını sağlayan ve bu bilgiye aynen ulaşılmasına imkân veren kısa mesaj, elektronik posta, internet, disk, CD, DVD, hafıza kartı ve benzeri her türlü araç veya ortamı” olarak tanımlanmıştır.

Kâğıt Üzerinde Yazılı Olarak Garanti Belgesi Düzenleme Zorunluluğu Kaldırılmıştır:
Yapılan yeni düzenleme ile garanti belgesinin kâğıt üzerinde yazılı bir şekilde düzenlenmesi zorunluluğu ortadan kaldırılmıştır. Bu itibarla, Değişiklik Yönetmeliği hükümlerinin yürürlük tarihinden itibaren, garanti belgesinin tüketiciye kâğıt üzerinde yazılı olarak veya Kalıcı Veri Saklayıcısı aracılığıyla verilebilmesi mümkün hale getirilmiştir. Fakat önemle belirtmek gerekir ki, tüketicinin bu yönde bir talepte bulunması halinde garanti belgesinin kâğıt üzerinde yazılı olarak verilmesi zorunluluğu devam etmektedir.

Garanti Belgesi Kapsamında Tüketiciye Sunulması Gereken Bilgiler Yeniden Düzenlenmiştir:
Mesafeli satış sözleşmeleri açısından düzenlenen garanti belgesinde; Değişiklik Yönetmeliği kapsamında getirilen düzenlemeler öncesinde bulunması zorunlu olan, satıcının unvanı, adresi, telefonu ve diğer iletişim bilgileri ile yetkilisinin imzası ve kaşesi, fatura tarih ve sayısı ve malın tüketiciye teslim tarihi ve yeri bilgilerinin bulunması zorunluluğu kaldırılmış olup, mesafeli satış sözleşmeleri kapsamında faturada yer alan bilgilerin esas alınması kararlaştırılmıştır.

Bununla birlikte, garanti belgesinin tüketiciye kalıcı veri saklayıcısı aracılığıyla verilmesi durumunda ise, düzenlenmiş olan garanti belgesi açısından satıcının yetkilisinin imza ve kaşesinin yer alması şartı aranmayacağı düzenleme altına alınmıştır.

Garanti Belgesi ile Satılması Zorunlu Olan Ürünler Listesine Yeni Ürünler Eklenmiştir:
Sektör Ürün Garanti
Anne ve Çocuk Ürünleri Bebek İzleme Kameraları ve Ebeveyn Monitörleri 2 Yıl
Engellilere Ait Cihazlar Görme Engelliler İçin Kitap Okuyucular 2 Yıl
Isıtma ve Havalandırma Cihazları USB Fanlar 2 Yıl
Sıhhi Tesisat Ürünleri Hidromasaj Sistemleri ve Jakuziler, Duşakabinler, Elektrikli Saunalar 2 Yıl
Taşınabilir Elektrikli El Aletleri Avuç Taşlama Makineleri 2 Yıl
Bilgisayar ve Çevre Birimleri Tablet, Sanal Gerçeklik Gözlükleri, Bellekler, Ekran Kartları, Laptop Soğutucuları, Akıllı Kalemler 2 Yıl
Güvenlik ve Alarm Sistemleri Araç İçi Kameralar, Akıllı Ev ve Otomasyon Sistemleri, Sesli ve Görüntülü Konuşma Sistemleri 2 Yıl
Ev ve Benzeri Yerlerde Kullanılan Elektrikli Cihazlar Akıllı TV Kutuları, Uydu Yardımı ile Konum Belirleme Cihazları 2 Yıl
Taşıtlar ATV Araçları, Motorlu Bisikletler, Motorlu Scooterlar, Yatlar, Elektrikli Kaykaylar, Çocuklar için Akülü Araçlar 2 Yıl
Ölçme Alet ve Cihazları Akıllı Saatler ve Bileklikler, Dalış Saatleri ve Bilgisayarları 2 Yıl
Ev Aleti Pişirme Sacları, Kâğıt Öğütme ve İmha Makineleri 2 Yıl
Kişisel Bakım Ürünleri Yüz Maskesi Makineleri, Cilt Temizleme Cihazları 2 Yıl
Besin Hazırlayıcı Cihaz ve Makineler Waffle Makineleri 2 Yıl
Müzik Aletleri Keman 2 Yıl
Kapı ve Pencere Sistemleri Cam Balkonlar, Elektrikli Panjurlar 2 Yıl
Değişiklik Yönetmeliği’nin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

Satış Sonrası Hizmetler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Yayınlandı
Satış Sonrası Hizmetler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Değişiklik Yönetmeliği”) 5 Kasım 2020 tarihli ve 31295 sayılı Resmî Gazete’ de yayınlanmış olup Değişiklik Yönetmeliği hükümleri 1 Ocak 2021 tarihinde yürürlüğe girecektir.

Değişiklik Yönetmeliği ile; Satış Sonrası Hizmetler Yönetmeliği kapsamında tüketicilere satış sonrası hizmet verilmesi zorunlu olan ürünlere sunulacak hizmete ilişkin usul ve esaslar yönünden çeşitli değişiklikler yapılmıştır.

Değişiklik Yönetmeliği kapsamında getirilen düzenlemeler aşağıdaki gibidir:
Kalıcı Veri Saklayıcısı Tanımı Yapılmıştır:
Değişiklik Yönetmeliği kapsamında malın teslim alındığına dair belge ve servis fişinin tüketicilere iletilebileceği yollardan biri olarak düzenlenen Kalıcı Veri Saklayıcısı, “Tüketicinin kendisine gönderilen bilgiyi, bu bilginin amacına uygun olarak makul bir süre incelemesine elverecek şekilde kaydedilmesini ve değiştirilmeden kopyalanmasını sağlayan ve bu bilgiye aynen ulaşılmasına imkân veren kısa mesaj, elektronik posta, internet, disk, CD, DVD, hafıza kartı ve benzeri her türlü araç veya ortamı” olarak tanımlanmıştır.

Kâğıt Üzerinde Yazılı Olarak Malın Teslim Alındığına Dair Belge ve Servis Fişinin Düzenlenmesi Zorunluluğu Kaldırılmıştır:
Yapılan yeni düzenleme ile, malın teslim alındığına dair belge ve servis fişinin, kâğıt üzerinde yazılı bir şekilde düzenlenmesi zorunluluğu ortadan kaldırılmıştır. Böylece, servis istasyonlarınca düzenlenmesi zorunlu olan belgelerden olan malın teslim alındığına dair belgenin ve servis fişinin kâğıt üzerinde yazılı olarak veya Kalıcı Veri Saklayıcısı aracılığıyla verilebilmesi imkânı getirilmiştir. Fakat önemle belirtmek gerekir ki, tüketicinin bu yönde bir talepte bulunması halinde işbu belgelerin kâğıt üzerinde yazılı olarak verilmesi zorunluluğu devam etmektedir.

Bununla birlikte, bu belgelerin tüketiciye verildiğine ilişkin yazılı olarak veya Kalıcı Veri Saklayıcısı aracılığıyla tüketicinin onayının alınması şartı getirilmiş olup, tüketicinin onayının alındığının ispat yükünün servis istasyonunda olacağı düzenlenmiştir.

Ayrıca, malın teslim alındığına dair belgenin Kalıcı Veri Saklayıcısıyla verilmesi durumunda malı teslim edenin ve teslim alanın imzası; servis fişinin ise Kalıcı Veri Saklayıcısıyla verilmesi durumunda servis istasyonu yetkilisinin ve tüketicinin imzası aranmayacağı düzenleme altına alınmıştır.

Değişiklik Yönetmeliği’nin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

Tanıtma ve Kullanma Kılavuzu Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Yayınlandı
Tanıtma ve Kullanma Kılavuzu Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Değişiklik Yönetmeliği”) 5 Kasım 2020 tarihli ve 31295 sayılı Resmi Gazete’ de yayınlanmış olup, Değişiklik Yönetmeliği hükümleri 1 Ocak 2021 tarihinde yürürlüğe girecektir.

Değişiklik Yönetmeliği ile tüketicinin kullanımına sunulan tanıtma ve kullanma kılavuzlarına ilişkin usul ve esaslar yönünden çeşitli değişiklikler yapılmıştır.

Değişiklik Yönetmeliği kapsamında getirilen düzenlemeler aşağıdaki gibidir:
Kılavuzun Veri Saklayıcısı ile Verilmesi Halinde Ambalaj Üzerinde Bilgilendirme Yapma Zorunluluğu Getirilmiştir:
Tanıtma ve kullanma kılavuzunun kalıcı veri saklayıcısı (kısa mesaj, elektronik posta, internet, disk, CD, DVD, hafıza kartı ve benzeri her türlü araç veya ortam) aracılığı ile tüketiciye sunulması halinde, üretici veya ithalatçı tarafından malın veya malın ambalajının üzerinde tanıtma ve kullanma kılavuzuna ne şekilde erişim sağlanacağı hususunda gerekli bilgilendirmelerin yapılması yükümlülüğü getirilmiştir.

Tanıtma ve Kullanma Kılavuzunda Bulunması Gereken Bilgilere İlişkin Eklemeler Yapılmıştır:
Tanıtma ve kullanma kılavuzun içinde yer alması gereken bilgilere, tüm yetkili servis istasyonu bilgilerinin Bakanlık tarafından oluşturulan Servis Bilgi Sistemi’nde yer aldığına ilişkin bilginin eklenmesi yükümlülüğü getirilmiştir.

Ayrıca, internet sitesine sahip olan üretici ve ithalatçılara yönelik olarak, internet sitelerinde tüm yetkili servis istasyonlarına ve yedek parça malzemelerinin temin edileceği yerlere ilişkin güncel iletişim bilgilerinin yer aldığına dair bilginin de kılavuzlara eklenmesi zorunlu kılınmıştır.

Değişiklik Yönetmeliği’nin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

Aslı Kınsız, Avukat
Deniz Kocaer, Avukat
Orçun Turan, Stajyer Avukat

Diğer Haberler