Önerilen Aramalar

Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği'nde Beklenen Değişiklikler Yapıldı

26.08.2022

Tüm Haberler
Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliğinde (“Yönetmelik”) Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Değişiklik Yönetmeliği”) 23.08.2022 tarihli ve 31932 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
Değişiklik Yönetmeliği Ne Getiriyor?
Değişiklik Yönetmeliği ile ön bilgilendirme, mal teslimi ve cayma hakkı ile ilgili yenilikler ve aracı hizmet sağlayıcılara birtakım ek yükümlülükler getirilmektedir.

Değişiklik Yönetmeliği’nde yer alan, ödemenin kredi kartı ile yapıldığı ve tüketicinin cayma hakkını kullandığı hallerde iadenin tek seferde yapılmasına ilişkin düzenleme 01.01.2023; diğer düzenlemeler ise 01.10.2022 tarihinde yürürlüğe girecektir.

Değişiklik Yönetmeliği’nde Neler Düzenleniyor?
Yeni Kavramlar
Yönetmelik ile, tek bir e-ticaret sitesi üzerinden farklı satıcılara ürünlerini satışa sunma imkanı sağlayan e-pazaryerleri ve mesafeli sözleşme kurulmasına imkan tanıyan mecralar tanımlanmıştır.
  • Halihazırda e-ticaret ve tüketici mevzuatında düzenlenen “aracı hizmet sağlayıcı” (“E-Pazaryeri”) kavramı, “oluşturulan sistem ile uzaktan iletişim araçları vasıtasıyla satıcı/sağlayıcı adına mesafeli sözleşme kurulmasına aracılık eden kişiler” tanımı ile Yönetmelik kapsamına dahil edilmiştir.
  • Ek olarak, E-Pazaryeri’nin mesafeli sözleşme kurulmasına aracılık etme amacıyla oluşturduğu sistem ise platform olarak tanımlanmıştır.
Ön Bilgilendirme Yükümlülüğü Bakımından;
  • Hizmet sağlayıcıların (Ör: kendi internet sitesi üzerinden satış yapan veya E-Pazaryeri üzerinden satış yapanlar) ve E-Pazaryeri’nin ön bilgilendirme yükümlülüğü genişletilmiştir.
  • E-Pazaryeri, ön bilgilendirmede yer alan bilgilerin doğru ve tam olmasından, mesafeli sözleşmenin kurulma biçimine göre tek başına veya satıcı (malı satan) ve sağlayıcı (hizmet sunan) ile birlikte sorumlu olacaktır.
  • Ön bilgilendirme, -yazılı usule alternatif olarak- e-posta gibi yöntemler ile gönderilebilecektir.
  • Ön bilgilendirmede, önceden belirtmek ve satıcının anlaştığı taşıyıcının teslim tutarını aşmamak kaydıyla, tüketicinin iade işlemlerinde iade masrafı tüketici üzerinde bırakılabilecektir.
Cayma Hakkı Bakımından;
  • Tüketici; satın aldığı malı herhangi bir gerekçe göstermeksizin iade niyetiyle öne sürebildiği cayma hakkını kullandığını E-Pazaryerine iletebilecektir.
  • E-Pazaryeri; (i) tüketicinin cayma hakkını kullanarak malı iade edebilmesi adına platform üzerinde gerekli sistemi kurmakla, ve (ii) tüketicinin bu sistem üzerinden kullandığı cayma hakkının kendisine ve satıcı veya sağlayıcıya ulaştığına ilişkin teyit bilgisini tüketiciye derhal iletmekle yükümlüdür.
  • Platform üzerinden kurulan mesafeli sözleşmelerde, tüketicinin cayma hakkını kullandığını satıcı veya sağlayıcıya bildirmesi halinde ise; satıcı ve sağlayıcının, E-Pazaryeri’ni derhal buna dair bilgilendirmesi gerekmektedir.
Yukarıda yer verilen yenilikler doğrultusunda cayma hakkının kullanılması halinde, 14 günlük iade süresinin işlemeye başladığı tarihe ilişkin bilgiler aşağıdaki şekilde özetlenebilecektir:
14 Günlük Sürenin Başlaması Tüketiciye Bedel İadesi Yükümlülüğünde Olan Taraf
Ön Bilgilendirmede Belirtilen Taşıyıcıya Teslim Edilme Hali Malın teslim edilmesi Satıcı
E-Pazaryeri (Teslim sonrası bedelin satıcıya aktarıldığı durumlar hariç)
Ön Bilgilendirmede Belirtilen Taşıyıcı Harici Bir Taşıyıcıya Teslim Hali Malın satıcıya ulaşması Satıcı
E-Pazaryeri (Teslim sonrası bedelin satıcıya aktarıldığı durumlar hariç)
Malın Tesliminden Önce Cayma Hakkının Kullanılması Hali Cayma hakkının kullanıldığına ilişkin bildirimin kendisine ulaşması Satıcı
E-Pazaryeri
Hizmet İfa Edilme Hali Cayma hakkının kullanıldığına ilişkin bildirimin kendisine ulaşması Satıcı
E-Pazaryeri
Tüketicinin mesafeli sözleşmesini fesih hakkını kullanması halinde Fesih bildiriminin kendisine ulaştığı tarihten itibaren Satıcı
Sağlayıcı
E-Pazaryeri (Teslim sonrası bedelin satıcıya aktarıldığı durumlar hariç)
Sözleşme Konusu Ürün veya Hizmetin Sunulamama Hali Sözleşme konusu ürün veya hizmetin sunulamama halinin öğrenildiği tarihi takip eden 3 gün içerisinde yapılan bildirim tarihinden itibaren Satıcı
Sağlayıcı
E-Pazaryeri (Teslim sonrası bedelin satıcıya aktarıldığı durumlar hariç)

* E-Pazaryerinin sorumluluğu, yalnızca platform üzerinde kurulan ve bedelin tahsiline aracılık edilen mesafeli sözleşmeler bakımından söz konusudur.
  • Ayıplı mallar hariç olmak üzere, (i) ön bilgilendirmede belirtilmesi ve (ii) satıcının öngördüğü taşıyıcı ile iadesinde, tutarına yer verilmesi halinde iade masrafı tüketiciye yansıtılabilecektir. Bu durumda, tüketicinin talebi üzerine iade masrafı, kendisine iade edilecek mal veya hizmet bedelinden mahsup edilebilecektir.
E-Pazaryeri Bakımından;
  • Platform üzerinden kurulan mesafeli sözleşmelerde; yukarıda belirtilen niteliklere sahip sistemi kurmak ve tüketici işlemlerinin kayıtlarını 3 yıl boyunca tutmak,
  • Aracılık hizmetine ilişkin mesafeli sözleşmeye aykırı uygulamalar ile satıcı veya sağlayıcının mevzuata aykırı davranmasına sebep olmamak,
  • Satılan mal veya hizmete ilişkin platformdaki reklam ve tanıtımlarda taahhüt edilen bilgiler ile ön bilgilendirmedeki zorunlu hususları uyumlu kılmak ve gerekirse ispatlamak, ve
  • Satıcı veya sağlayıcının onayı olmaksızın düzenlediği kampanyalı, promosyonlu veya indirimli satışların gereğini yerine getirmekten
sorumlu tutulmuştur.

Değişiklik Yönetmeliği’nin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

MORAL | KINIKOĞLU | PAMUKKALE | KÖKENEK
Diğer Haberler