Önerilen Aramalar

Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliğinde Değişiklik Yapıldı

22.10.2021

Tüm Haberler
Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği’nde (“Yönetmelik”) Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Değişiklik Yönetmeliği”), 16 Ekim 2021 tarihli ve 31630 sayılı Resmî Gazete ’de yayımlanmış olup; Değişiklik Yönetmeliği, yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.
Değişiklik Yönetmeliği Ne Getiriyor?
Değişiklik Yönetmeliği, çevre izin ve lisans sürecindeki iş ve işlemlerin elektronik ortamda gerçekleştirileceği çevrimiçi sistemi (“e-izin sistemi”) düzenlemekle birlikte çevre izin ve lisans belgesine ilişkin hususlarda birtakım çeşitli değişiklik ve eklemeler getirmektedir.

Değişiklik Yönetmeliği’nde Neler Düzenleniyor?
Değişiklik Yönetmeliği kapsamında getirilen genel esaslar aşağıdaki gibidir:
  • İl Müdürlüğü Uygunluk Yazısı’nın (“Uygunluk Yazısı”) niteliğinde değişikliğe gidilmiş ve Uygunluk Yazısı; “il müdürlüğünce gerçekleştirilen yerinde inceleme neticesinde, işletmelerin tabi oldukları mevzuatta yer alan fiziksel şartların sağlandığının ve Sıfır Atık Temel Seviye Belgesi’nin veya muafiyetinin bulunduğunun tespit edilmesi durumunda, başvuru tarihinden itibaren en geç 2 ay içerisinde e-izin sistemi üzerinden düzenlenen ve 1 yıl geçerliliği bulunan belge” olarak belirtilmiştir.
  • Aynı adreste bulunan ancak işletmecisi veya tüzel kişiliği farklı olan işletmelerin Yönetmelik’te geçen işletmeci tanımı esas alınmak sureti ile işletmenin tamamı için veya münferit olarak çevre izin ve lisans belgesi alacaklardır.
  • İşletmenin tabi olduğu herhangi bir çevre izin/çevre lisansı konuları için başvuru yapılmaması veya tabii olmaması gereken herhangi bir çevre izin/çevre lisansı konularına başvuru yapılması durumunda, süreç Uygunluk Yazısı’ndan başlatılmak üzere geçici faaliyet belgesi başvurusu iade edilecektir.
  • Çevre izni veya çevre izin ve lisans belgesine ait başvurular kapsamında yürütülecek değerlendirilmeler neticesinde işletme adına düzenlenen her yeni belge, bir önceki belgenin devamı niteliğinde olacaktır.
  • Geçici faaliyet belgesi, çevre izin veya çevre izin ve lisans belgeleri ve ekleri elektronik ortamda e-izin sistemi üzerinden düzenlenecek olup; işletmelerin belge eklerinde yer alan, mevzuatta öngörülen çalışma koşulları ve diğer hususlara uygun olarak çalışmakla yükümlü olduğu hususu vurgulanmıştır.
  • Çevre izin ve lisans belgesi bulunan bir işletme, belgesi ekinde belirtilen ve tesisine kabul etmesi uygun bulunan atıklara ilave olarak çevre izin ve lisans belgesi geçerlilik süresi içerisinde yılda bir defaya mahsus olmak üzere mevcut prosesinde bir değişiklik yapmasını gerektirmeyecek nitelikte olan atıklar için atık kodu ekleme talebinde bulunabilecektir.

Değişiklik Yönetmeliği kapsamında düzenlenen çevre izin ve lisans belgesinin geçerlilik süresi sonunda yenilenmesine ilişkin hususlar aşağıdaki gibidir:
  • İşletmeler, çevre izin ve lisans belgesinin geçerlilik süresi olan 5 yıllık sürenin sona ereceği tarihten en az 180 takvim günü öncesinde, mevcut lisans konuları ile ilgili prosesinde veya çalışma koşullarında herhangi bir değişiklik olmasa bile EK-3C’de belirtilmiş gerekli bilgi, belge ve raporlara ilave olarak il müdürlüğü Uygunluk Yazısı, iş akım şeması ve proses özeti, kapasite raporu ve 25 Kasım 2014 tarihli ve 29186 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği kapsamındaki Çevresel Etki Değerlendirmesi (“ÇED”) kararı ile birlikte çevre izin ve lisans yenileme başvurusu yapmak ve 5 yıllık süre dolmadan yeniden çevre izin ve lisans belgesi almak zorunda tutulmuşlardır. Bu sürenin en az 2 ay öncesinde Uygunluk Yazısı edinmek üzere başvuru gerçekleştirilmesi gerekmektedir. İl müdürlüğünce gerçekleştirilen yerinde inceleme neticesinde, işletmelerin tabi oldukları mevzuatta yer alan hava emisyonu, atık su deşarjı gibi fiziksel şartların sağlandığına ilişkin denetimin gerçekleştirilmesine müteakip herhangi bir eksiklik bulunmaması durumunda il müdürlüğü tarafından Uygunluk Yazısı düzenlenecektir.
  • Çevre izin ve lisans belgesi, geçerlilik süresinin sona ereceği tarihten en az 180 takvim günü önce başvuru yapmayan işletmeler; mevcut belgelerinin geçerlilik süresi içinde başvuruda bulunarak geçici faaliyet belgesi almaları gerekecektir. Bu işletmeler için çevre izin ve lisans süreci yeniden başlatılacaktır. İşletmelerin tekrardan uygunluk yazısı almaları ve işletmelerin tabi oldukları mevzuatta yer alan fiziksel şartların sağlandığının denetimi tekrar yapılacaktır.
  • İşletmenin faaliyet yerinin değişmesi, işletmenin faaliyet konusunun değişmesi, işletmenin yakıtının ve/veya yakma sisteminin değişmesi, işletmenin toplam üretim ve/veya atık tüketim kapasitesinin Değişiklik Yönetmeliği’nde belirtilen oranlarda artması, işletmenin toplam yakma/anma ısıl gücünde meydana gelen değişiklikler bakımından beş yıllık süreden bağımsız olarak çevre izin ve lisans belgesinin yenileme işleminin başlatılması gerekmektedir.
  • İşletmenin unvanının ve/veya vergi numarasının değişmesi durumunda, sicil gazetesindeki değişikliği takiben 90 gün içerisinde değişikliğe ilişkin başvuru yapılacaktır. İşletmenin sahibinin değişmesi/ortaklık yapısının değişmesi veya işletmenin kiralanması durumunda, yetkili merciinin talep etmesi halinde sunulmak üzere değişikliğe ilişkin ilgili bilgi ve belgeler işletmede saklı bulundurulacaktır.
  • İşletmede insan sağlığı ve çevresel etkiler açısından iyileştirme yönünde değişiklik yapılması halinde değişikliği takiben 30 gün içerisinde yetkili mercie başvuru yapılır. Geçici Faaliyet Belgesi yenilemesi gerektiren durumlar haricinde ve insan sağlığı ve çevresel etkiler açısından iyileştirme yönünde yapılan değişiklikler bakımından tanımlı süreler içerisinde çevre izin ve lisans yenileme başvurusu gerçekleştirilmeyen işletmelerin çevre izin ve lisans belgeleri iptal edilecektir.
  • Çevre izin ve lisans belgesi bulunan işletmeler için yeni bir çevre izin veya çevre lisans konusu eklenmesi durumunda, geçici faaliyet belgesi yenileme başvurusunda bulanabilecekleri gibi mevcut belgelerinin geçerlilik süresi değişmemek üzere, münferit çevre izin ve/veya çevre lisansı konularında ekleme işlemi de yapabileceklerdir.
  • Faaliyet konusu yalnızca atık işleme olan tesislerde geçici faaliyet belgesi geçerlilik süresi içerisinde atık alınamaması nedeni ile faaliyette bulunamayan işletmelerin bir kereye mahsus olarak, geçici faaliyet belgesi iptal edilecektir.
  • İşletmenin çevre izni veya çevre izin ve lisans koşullarına aykırı iş ve işlemlerinin tespit edilmesi durumunda uygunsuzluk giderilene kadar işletmeler tesislerine atık alımı yapamayacak ve atık işleme faaliyetinde bulunamayacaktır. Uygunsuzluğun giderilmemesi halinde çevre izin ve lisans belgesi iptal edilecektir. Çevre ve insan sağlığı yönünden tehlike yaratan faaliyetler nedeniyle işletmeye süre verilmeksizin çevre izin ve lisans belgesi iptal edilecektir.
  • Çevre izin ve lisans belgesi iptal edilen tesislerin faaliyetlerine devam etmemesi durumunda kapatma planı onay yazısı alması gerekecektir.
  • Herhangi bir hava emisyonu ve atıksu deşarjı olmayan işletmelerin çevre izin muafiyetine ilişkin değerlendirilmesi il müdürlüğü tarafından yapılacaktır.
Değişiklik Yönetmeliği’nin tam metnine ulaşmak için lütfen buraya tıklayınız.

Bilge Binay Kanat, Kıdemli Avukat
Bekir Yağız Kızkapan, Avukat
Burak Batı, Avukat
Zeynep Yalçın, Stajyer Avukat

Diğer Haberler