İçişleri Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından 81 İl Valiliğine gönderilen “Görev Belgesi Düzenlenmesi konulu Genelge” (“Genelge”) 29 Nisan 2021 tarihinde Bakanlık’ın internet adresinde yayımlanmıştır. Genelge, 29 Nisan 2021 saat 19:00 itibarıyla yürürlüğe girmiştir.
Genelge’nin İçeriği
Genelge kapsamında, önceki genelgelerle muafiyet tanınan iş yerlerinde çalışan görevlilere yönelik sokağa çıkma
muafiyeti tekrar düzenlenmekte ve E-Devlet’ten alınacağı belirtilen “
Görev Belgesi” şartı düzenlenmektedir. Buna
göre,
- Önceki genelgelerle muafiyet tanınan iş yerlerinde çalışan görevliler için bu iş yerlerinin yetkililerince
düzenlenen tüm belgelerin geçerlilikleri, 2 Mayıs 2021 Pazar günü saat 24.00’te sona erecektir.
- Bu tarihten itibaren e-devlet platformunda yer alan Bakanlık e-başvuru sistemi üzerinden alınan Görev Belgesi
geçerli olacaktır.
- Bu kapsamda, 29 Nisan 2021 Perşembe gününden itibaren muafiyetler kapsamında bulunan iş yeri/fabrika/imalathane
gibi yerlerde çalışan kişiler e-başvuru sistemi üzerinden ‘’Görev Belgesi’’ başvurusunda bulunacaktır.
- Görev belgesi başvurusunda bulunan kişilerin sosyal güvenlik numarasına göre çalışmakta olduğu iş yeri sicil
numarası belirlenecek ve iş yerinin faaliyet alanına göre NACE kodunun muafiyet kapsamında kalıp kalmadığı
kontrol edilecek; sistem üzerinden anlık ve otomatik olarak yapılacak sorgulamalar sonucunda bildirim ile aranan
şartlar arasında uyumluluğun tespiti halinde sistem üzerinden otomatik olarak Görev Belgesi düzenlenecektir.
- Görev Belgesi başvurusunda bulunan çalışana dair aşağıda belirtilen bilgilerin yer alacağı Görev Belgesi çıktısı
başvuruda bulunan kişi tarafından alınarak iş yeri/firma yetkilisine imzalatılacaktır;
- Kimlik bilgisi
- Sokağa çıkma kısıtlaması sırasında hangi amaçla işyerinde olması gerektiği
- Çalışma süresi/zaman dilimi
- İşyeri ve ikamet adresi
- Varsa kullanacağı servis ya da araç plaka bilgisi
Zamanında Görev Belgesi Alınamazsa Ne Olacak?
Başvuruda bulunacak çalışanın e-başvuru sisteminde oluşabilecek problemler, sistemsel yoğunluk vb. geçici durumlar
nedeniyle zamanında Görev Belgesi alınamaması durumunda
bir defaya mahsus olmak ve en fazla 3 gün için geçerli olmak
kaydıyla Genelge’nin ekinde örneği sunulan “Görev Belgesi’’ formu manuel olarak doldurularak çalışan ve işyeri/firma
yetkilisi tarafından imzalanmak suretiyle düzenlenebilecektir.
Manuel olarak düzenlenen görev belgeleri:
Düzenlenen görev belgesi, sokağa çıkma kısıtlamaları sırasında muafiyet tanınan iş yerlerinde çalışan personelin yanında
bulundurulacak ve yapılacak kontrollerde denetim ekiplerine ibraz edilecektir.
Hakkında Görev Belgesi düzenlenen kişiler, kendileri ile ilgili bilgilerin doğruluğundan ve sokağa çıkma kısıtlaması
sırasında muafiyet nedeni ile buna bağlı olarak zaman ve güzergahla sınırlı davranmaktan sorumlu olacaktır.
Denetimler sırasında, e-başvuru sistemi üzerinden üretilen Görev Belgelerini ibraz edemeyen veya Görev Belgesinde
belirtilen muafiyet nedeni, zamanı ve güzergahı ile denetim sırasındaki durumu uyumlu olmayan kişiler ile eksik/yanlış
bilgi veren iş yeri yetkilileri hakkında
adli ve idari işlem uygulanacaktır.
İş yeri yetkililerinin sorumluluğu:
İş yeri/firma yetkilisi, imza altına aldığı belgede belirtilen kişinin yetkilisi olduğu işyerinde/firmada çalıştığı,
sokağa çıkma kısıtlaması sırasında zorunlu bir amaçla iş yerinde olması gerektiği
bilgilerinin doğruluğundan sorumlu
olacaktır.
Bu sebeple, çalışanlar bakımından
Görev Belgesinde belirtilen bilgilere uygun hareket edilmesi, iş yeri yetkilileri
bakımından ise
bilgilerin doğru doldurulması önem arz etmektedir.
Seyahat İzin Başvuruları
Genelge kapsamında, seyahat izin başvurularının E-Devlet İçişleri Bakanlığı Hizmetleri listesinden doğrudan erişim
sağlanarak alınabileceği düzenlenmiştir.
Genelge’nin tam metni ile Genelge ekinde yer alan Görev Belgesi Formu’na
buradan ulaşabilirsiniz.
Nur Duygu Bozkurt Kadirhan, Kıdemli Avukat
Burak Batı, Avukat
Berk Bozkurt, Stajyer Avukat