Önerilen Aramalar

Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Yayımlandı

9.02.2022

Tüm Haberler
Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nde (“Yönetmelik”) Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Değişiklik Yönetmeliği”), 1 Şubat 2022 tarihli ve 31737 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmış olup; 1 Mart 2022 tarihinde yürürlüğe girecektir.
Değişiklik Yönetmeliği Ne Getiriyor?
Değişiklik Yönetmeliği ile indirimli satış reklamlarına, fiyatlarda karşılaştırma ve sıralama uygulamalarına ve tüketici değerlendirmelerine ilişkin düzenlemelerde yenilikler getirilmektedir.

Değişiklik Yönetmeliği’nde Neler Düzenleniyor?
  • Reklamların, “hastaların tedavi öncesi ve sonrasına ait ifade ya da görüntüler içeremeyeceği” hükmü Yönetmelik’ten kaldırılmıştır.
  • Fiyat bilgisi içeren reklamlar bakımından; kişiselleştirilmiş reklam ifadesi: “bir mal veya hizmete ilişkin olarak tüketicinin satın alma davranışı ve diğer kişisel verileri analiz edilerek sunulan fiyat” olarak Yönetmelik’te tanımlanmıştır. Tüketiciye kişiselleştirilmiş reklam ile fiyat sunulması halinde, bu hususa ilişkin bilgi ile o mal veya hizmet ile ilgili olarak satıcı veya sağlayıcı tarafından belirlenen güncel satış fiyatına ve kişiselleştirilmiş fiyata aynı alanda yer verilmesi gerekliliği doğmuştur.
  • İndirimli satış reklamları bakımından; indirim yapıldığını gösteren reklamlarda indirimden önceki fiyatın da belirtilmesi zorunluluğu getirilmiştir.
  • İndirimden önceki satış fiyatının tespiti bakımından; indirimin uygulandığı tarihten önceki otuz gün içinde uygulanan en düşük fiyatın esas alınacağı, meyve ve sebze gibi çabuk bozulabilen mallara ilişkin reklamlarda ise indirimin miktarı veya oranı hesaplanırken, indirimli fiyattan bir önceki fiyatın esas alınacağı düzenlenmiştir.
  • Finansal hizmetlere ilişkin reklamlar bakımından; mal veya hizmetin bağlı kredi ile satışa sunulması halinde reklamda kredinin vadesine, faiz oranına, tüketiciye toplam maliyetinin aylık ve yıllık yüzde değerine ve geri ödeme koşullarına reklamın yayınlandığı alanda ya da bir bağlantı veya uyarı işareti ile tüketicilerin yönlendirilerek ayrıntılı şekilde bilgi verilmesi gerekliliği getirilmiştir.
  • Biyosidal ürün reklamları bakımından, kendi mevzuatlarında yer alan reklama ilişkin hükümlere uygun olması gerektiği düzenlenmiştir.
  • Reklamlarda mal veya hizmet fiyat, nitelik hususlarında karşılaştırma ile sıralama yapılması konusunda, sıralamanın hangi ölçütlere göre oluşturulduğuna ilişkin bilginin reklam içerisinde veya tüketicilerin yönlendirileceği bir alanda ayrıntılı şekilde yer alması gerekmektedir. Ayrıca, reklam veya sponsorluk ve benzeri anlaşmalara dayanılarak gösterilen sıralama sonuçlarında reklam ibaresine yer verilmesi zorunluluğu getirilmiştir.
  • Tüketici değerlendirmeleri bakımından; internet ortamında mal veya hizmet, satıcı veya hizmet sağlayıcıları hakkında değerlendirme yapılması durumunda değerlendirmelerin yalnızca ilgili mal veya hizmeti satın alanlar tarafından yapılmasına izin verilmesi gerektiği, değerlendirmelere ilişkin esasların değerlendirmelerin yayınlandığı alanda veya tüketicilerin yönlendirileceği bir ekranda yer alması gerektiği düzenlenmiştir.
    • Tüketici değerlendirmeleri, gerekli incelemeler yapıldıktan sonra olumlu ya da olumsuz ayrımı yapılmaksızın en az bir yıl süre ile herhangi bir yönlendirme yapılmadan tarih, değerlendirme notu, satıcı veya sağlayıcıya göre sıralanma gibi objektif bir ölçüte göre yayınlanacak, belirlenen esaslara göre yayınlanmasına izin verilmeyen tüketici değerlendirmelerine ilişkin hususlar değerlendirmeyi yapan tüketiciye derhal bildirilecektir.
    • İlgili ürün mevzuatına aykırı sağlığa ilişkin değerlendirmeler yayınlanmayacaktır.
    • Değerlendirmeye ilişkin tüketici mağduriyetinin satıcı veya sağlayıcı tarafından giderilmesi hakkında bildirim gerekli doğrulama yapılması akabinde değerlendirmenin yayınlandığı alanda gecikmeksizin yayınlanacaktır.
    • Bir mal veya hizmetin satışını artırmak amacıyla doğru olmayan değerlendirmelerin yapılması ya da mal veya hizmeti onaylayan ifadelerin kullanılması amacıyla gerçek veya tüzel kişilerle anlaşma yapılması veya hizmet satılması yasaklanmıştır.
  • Tüketici şikayetleri konusunda, şikayet platformlarına; hakkında değerlendirme yapılan satıcı veya sağlayıcılara, şikayete ilişkin değerlendirmenin yayınlanmasından önce açıklama yapma veya cevap verme hakkını kullanabilmeleri için en az 72 saat tanıma, bu süre dolmadan değerlendirmeler yayınlanmama ve platforma üyelik veya ücret alma uygulamalarına bağlı olmadan etkin iletişim imkanı tanıma yükümlülükleri getirilmiştir.
  • Aldatıcı Ticari Uygulamalar bakımından;
    • “Girdi maliyeti ve döviz kuru artışı gibi fiyat değişimlerinden etkilenmemesine rağmen bu durumlardan etkileniyormuş gibi hareket ederek tüketiciye sunulan mal veya hizmetin satış fiyatında haklı bir gerekçe olmaksızın artış yapmak.” örnek aldatıcı ticari uygulamalar kapsamından çıkartılmıştır.
    • “Satın alma sürecini otomatikleştiren bir yazılım ile çeşitli etkinlik biletlerini, belirlenen limitlerin dışında toptan satın alarak tüketicilere yeniden veya daha yüksek fiyatla satışa sunmak” ve “İnternet ortamında bir mal veya hizmete ilişkin yönlendirici ara yüz tasarımları, seçenekler ya da ifadeler gibi araçlarla tüketicilerin karar verme veya seçim yapma iradesini olumsuz etkileyen ya da normal şartlar altında vereceği kararda satıcı veya sağlayıcı lehine değişikliklere yol açmayı hedefleyen yöntemler kullanma uygulamaları” aldatıcı ticari uygulamalara örnek kabul edilmiştir.
Değişiklik Yönetmeliği’nin tam metnine ulaşmak için buraya tıklayınız.

MORAL | KINIKOĞLU | PAMUKKALE | KÖKENEK
Duygu Bozkurt Kadirhan, Kıdemli Avukat
Burak Batı, Avukat
Zeynep Yalçın, Stajyer Avukat

Diğer Haberler